Kanał Sueski w erze globalizmu

Kanał Sueski w erze globalizmu

Kanał Sueski

Kanał Sueski obok Kanału Panamskiego jest najbardziej rozpoznawalnym punktem na żeglugowej mapie świata. Powstał on w latach 1859-1869 i finalnie połączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym.

Inwestycja ta zmieniła świat, gdyż większość statków może zaoszczędzić około 3300 mil morskich na podróży z Azji do Europy (1Mm = 1852m = 1.85km). Dzięki temu czas tranzytu średniej wielkości masowca skraca się o mniej więcej 12 – 14 dni.

Finansowo jest to również oszczędność dziesiątek jak nie setek tysięcy dolarów. Koszt przeprawy przez Kanał Sueski jest zależny od typu statku, jego tonażu, wielkości, czy wysokości ładunku. Mniejsze statki zapłacą coś w granicach 250 – 350 tysięcy dolarów, z kolei największe kontenerowce 600 – 700 tyś dolarów. Koszty jak widać są naprawdę spore, ale mimo wszystko jest to bardziej opłacalne aniżeli opływanie całej Afryki.

 

Kanał Sueski nie dla Cape Size

Zaznaczyłem wcześniej, że Kanał Sueski jest oszczędnością dla większości statków. No właśnie, ale nie dla wszystkich. Istnieją tak ogromne jednostki jak Cape Size, które ze względu na swój rozmiar po prostu nie zmieszczą się w egipskim kanale żeglugowym. Przez to są zmuszone opływać Afrykę.

Co to są za olbrzymy? Jako Cape Size najczęściej budowane są ogromne tankowce do przewozu ropy. Klasyfikuje się je jako:

  • VLCC (ang. Very large Crude Carrier) – wyporność 200-320 tyśięcy ton,
  • ULCC (ang Ultra Large Crude Carrier) – wyporność powyżej 320 tysięcy ton.

 

Oprócz tankowców w tej klasie wielkości statków spotkamy tez masowce. Najczęściej stosowane do przewozu ogromnej ilości surowców pomiędzy odległymi portami.

 

Kanał Sueski w liczbach

To teraz rzucę trochę liczbami, żeby przybliżyć Ci z jak wielkim przedsięwzięciem mamy do czynienia:

  • Długość kanału: 193,3 km -> 104,4 Mm,
  • Przepustowość kanału: do 97 statków dziennie,
  • Maksymalna szerokość statku: 77,5m,
  • Maksymalna wysokość nadwodna statku: 68m,
  • Maksymalne zanurzenie statku: 20m,
  • Maksymalna nośność: 240.000t.

 

Te liczby komentują się same, przez kanał przepływają jedne z największych statków świata.

 

Znaczenie w gospodarce światowej

Szacuje się, że około 12% światowego handlu odbywa się za pośrednictwem Kanału Sueskiego. Jest on niezmiernie istotny dla sektora kontenerowego, gdyż statystycznie 30% tego typu transportów z Dalekiego Wschodu odbywa się przez egipskie wody.

Jednak kontenery i paczki z Aliexpress to nie wszystko. 😊 Kanał Sueski jest nieoceniony jeśli mówimy o transporcie ropy z Azji do Europy czy Stanów zjednoczonych. Według oficjalnych statystyk dziennie transportowanych jest nawet do 600 tysięcy baryłek ropy. Co przy cenie surowca na poziomie około 100 usd/bbl daje towar o wartości 60 milionów dolarów.

 

Liczba i typ statków pływających przez Kanał Sueski

Niestety ostatnie dostępne statystyki oficjalnie podawane przez administrację Kanału Sueskiego dotyczą jedynie lat do roku 2019 włącznie. Więc tymi też danymi się posłużę, aby przybliżyć liczbę statków przeprawiających się przez Kanał.

Jak widać na powyższym wykresie liczba statków przepływających rocznie przez Kanał Sueski stale rośnie. Najbardziej dynamiczny wzrost przypada na lata 2018-2019. Można tylko przypuszczać, że statystyki te stale rosną, zwłaszcza w czasach postpandemicznych.

 

 

Liczba statków przepływających przez Kanał Sueski w latach 2011-2019

Liczba statków przepływających przez Kanał Sueski w latach 2011-2019

Źródło: https://www.suezcanal.gov.eg/

 

 

Zagłębiając się nieco bardziej w statystyki, możemy zobaczyć, że największa ilość towarów transportowanych Kanałem Sueskim była skonteneryzowanych. Drugie miejsce zajmują tankowce, z kolei na ostatnim miejscu podium mamy masowce.

 

 

Udział transportu realizowanego przez różne statki wg. Tonażu (2019)

Udział transportu realizowanego przez różne statki wg. Tonażu (2019)

Źródło: https://www.suezcanal.gov.eg/

 

 

Udział produktów ropopochodnych w całkowitym transporcie przez Kanał Sueski

Jeśli chodzi o udział produktów ropopochodnych w całości transportu przez Kanał, to było to około 23% w roku 2019. Zdecydowaną większość stanowiła ropa naftowa, która odpowiadała za prawie połowę  transportu surowców paliwowych.

 

 

Udział transportu realizowanego przez różne statki wg. Tonażu (2019)

Udział towarów ropopochodnych w transporcie przez Kanał Sueski w 2019 roku

Źródło: https://www.suezcanal.gov.eg/

 

 

Rodzaje towarów przewożonych przez Kanał Sueski

Jak już kilkukrotnie wspomniałem, największy udział w transporcie przez ten przesmyk mają kontenerowce. Bardzo ciężko określić co w poszczególnych kontenerach się znajduje. Może to być żywność, elektronika, podzespoły, chemia, wszelkiego rodzaju urządzenia, tekstylia itd… można by wymieniać w nieskończoność.

Produkty ropopochodne opisane nieco szerzej powyżej zajmują drugie miejsce. Na trzeciej lokacie plasują się wszelkiego rodzaju zboża, których w 2019 roku przewieziono aż ponad 54 miliony ton. Następnie duży udział mają rudy metali z ilością 53,5 milionów ton.

Bardzo duży udział mają też węgiel oraz koks. Te drogocenne surowce były transportowane w ilości ponad 35 milionów ton.

 

 

Rodzaje towarów przewożonych przez Kanał Sueski w 2019 roku

Rodzaje towarów przewożonych przez Kanał Sueski w 2019 roku

Źródło: https://www.suezcanal.gov.eg/

 

 

M/V Ever Given

23 marca 2021 roku był historycznym dniem dla gospodarek światowych. Statek Ever Given, który płynął z Malezji do Rotterdamu wpłynął na mieliznę i zablokował Kanał Sueski w odległości około 7 mil morskich od Suezu. Z racji, że jest to część kanału z tylko jednym torem wodnym w obydwu kierunkach, ruch statków został całkowicie zablokowany. Dopiero po ponad 6 dniach z pomocą holowników i ciężkich maszyn udało się uwolnić jednostkę i odblokować Kanał.

Jak możesz się domyślać po przeczytaniu informacji zawartych w tym artykule (mam nadzieję, że przeczytałeś!), była to ogromna katastrofa dla światowego handlu. W kolejce do przepłynięcia Kanału zostało uziemionych około 400 statków. Z kolei szacunkowe straty finansowe wyniosły nawet 400 milionów dolarów na godzinę, co w ogólny rozrachunku daje ponad 60 miliardów dolarów. Kwota niebotyczna. Jednak to pokazuje jak ogromne znaczenie o zakresie globalnym ma Kanał Sueski.

Katastrofa ta doprowadziła do opóźnień dostaw na całym świecie, braków w magazynach, a w konsekwencji do wzrostu cen frachtów i produktów. Nie pomylę się dużo, jeśli powiem, że każdy z Nas w jakiś sposób odczuł ten incydent.

 

 

M/V Ever Given

M/V Ever Given blokujący Kanał Sueski

Źródło: https://businessinsider.com.pl/

 

 

Mam nadzieję, że chociaż trochę Cię zaciekawiłem i jakaś część podanych informacji pozostanie Ci w głowie. No i oczywiście, że nigdy nie przyjdzie CI na myśl lekceważenie Kanału Sueskiego! 😊

 

Pozdrowienia 😊

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz