Już w bardzo niedługim czasie do użytku ma zostać oddany tunel w Świnoujściu dlatego postanowiłem nieco bliżej przyjrzeć się tej inwestycji. Ma on połączyć dwa brzegi… no właśnie, tutaj większość pewnie powiedziałaby, że… rzeki Świny. Jednak będąc poprawnym, napiszę że umożliwi on bezproblemowy przejazd pod Cieśniną Świną.
Z najnowszych informacji możemy dowiedzieć się, że tunelem pojedziemy już pod koniec maja 2023 roku. Tym samym na najbardziej oblegany okres wakacyjny powinniśmy być uniezależnieni od przeprawy promowej sławnymi Bielikami.
Dlaczego tunel w Świnoujściu jest tak ważny?
Dla mieszkańców centralnej i wschodniej części Polski może nie jest to do końca oczywiste, gdyż raczej w tych rejonach nie są zbyt często. Jednak ludzie ze Szczecina, Poznania, czy przygranicznych Niemiec prawdopodobnie doskonale znają problem, o którym mowa.
Zalew Szczeciński, do którego uchodzi sławna skażona Odra ma naprawdę sporą powierzchnię. Tak więc żeby dostać się do Świnoujścia wybieramy zazwyczaj drogę S3, która prowadzi na dzielnicę Warszów, na Wyspie Wolin. Z kolei główna część kurortu znajduje się na drugim brzegu Cieśniny Świna, a więc na Wyspie Uznam.
Do tej pory żeby się tam dostać byliśmy zmuszeni używać darmowych promów Żeglugi Świnoujskiej. W szczycie kursują one często, bo co 20 minut, jednak problemem jest ograniczona liczba pojazdów jakie mogą zabrać na pokład. O ile jeśli jesteśmy pieszo, bo np. przyjechaliśmy pociągiem – nie ma żadnego problemu. Ten zaczyna się w momencie wybrania auta na swój środek lokomocji. Maksymalna liczba samochodów jest szacowana na około 65 sztuk. Nie trudno się domyślić, że w sezonie jest ich jednak setki, jak nie tysiące dziennie. Każdy chce się dostać do miasta i na bądź co bądź piękną plażę.
I z tego właśnie powodu tworzą się gigantyczne korki. Można to porównać do Zakopianki łączącej Kraków z Tatrami. Krótko mówiąc – armagedon. Dlatego Szczecinianie w dużej mierze wolą wybierać kursujące bardzo często pociągi do Świnoujścia. Raz, że w ten sposób unika się korków na ekspresowej S3, a dwa nie stoimy w kolejce na prom. Rzecz jasna nie zawsze się da pojechać nad morze bez auta, ze względu na chociażby dzieci czy ilość bagaży.
To wszystko ma się jednak zmienić już w tym roku ze względu na już prawie ukończony tunel łączący wyspy Wolin i Uznam.
Prom Bielik III łączący Warszów ze Świnoujściem
Tunel w Świnoujściu – charakterystyka
Wszystkie te informacje można oczywiście znaleźć na oficjalnej stronie inwestycji. Postaram się mimo wszystko przybliżyć to, z czym mamy do czynienia. Długość samego tunelu do dokładnie 1483,80 [m], które zostało wydrążone za pomocą maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine – maszyna drążąca tunel). Jednak na tym nie koniec, do kompletu dochodzą drogi dojazdowe, skrzyżowania czy plac manewrowy. Całość ma długość około 3200 [m].
Co bardzo ważne, tunel będzie posiadał 2 pasy ruchu – po jednym w każdą ze stron. Tym samym unikniemy tutaj ruchu wahadłowego, co znacznie spowalniało by przeprawę. Każdy z pasów to szerokość 3,5 metra, co umożliwi bezproblemowe dotarcie na drugi brzeg samochodom ciężarowym czy autobusom. Do tego rzecz jasna należy doliczyć pasy awaryjne, co finalnie daje nam 10,5 [m] łącznej szerokości jezdni. Co istotne, inwestycja nie będzie udostępniona dla ruchu pieszego, więc w dalszym ciągu ta grupa będzie skazana na promy.
Z ciekawostek, najgłębsze miejsce tunelu pod Cieśniną jest ulokowane na głębokości 38 m.p.p.m. Z kolei on sam będzie stanowił najdłuższą przeprawę podwodną w Polsce.
Przejazd natomiast ma zająć kierowcom około 2 minuty.
Przebieg tunelu pod Świną
Źródło: tunel-świnoujście.pl
Koszty budowy tunelu Świnoujście
Przetarg na budowę świnoujskiego okna na świat wygrało konsorcjum firm PORR S.A oraz tureckiego Gülermak. Umowę podpisano 17 września 2018 roku, z kolei prace na miejscu rozpoczęły się w przedpandemicznym styczniu 2020. Początkowo zakładano oddanie tunelu do użytku jeszcze w 2022 roku, jednak termin przesunięto na obecnie podawany przełom maj-czerwiec 2023. Prace ukończono już w ponad 90%, więc jest spora szansa na to, że wykonawca inwestycji zmieści się w czasie.
Głównym inwestorem jest oczywiście Gmina Miasto Świnoujście, z kolei inwestorem zastępczym GDDKiA oddział Szczecin. Koszt budowy tunelu to ponad 912 milionów złotych z czego aż 775 mln pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą kwotę dokłada nadmorski kurort ze swojego budżetu.
Pozostaje tylko trzymać kciuki za dotrzymanie terminów 🙂
Miłego dnia 🙂